Przebieg zajęcia:
1. Powitanie- zabawa integracyjna- dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole i śpiewają na melodię „Panie Janie” jednocześnie pokazując gestami: „Witaj (imię dziecka), jak się masz? Wszyscy cię witamy, wszyscy cię kochamy. Bądź wśród nas”.
2. Rozpoznawanie i opisywanie warzyw za pomącą zmysłu dotyku i wzroku np.: „To jest marchew. Marchew jest twarda.” „To jest ogórek, on jest zielony” itp. Następnie kolejno podchodzą do specjalnie przygotowanej skrzynki z wyciętym otworem, wewnątrz której znajdują się różne warzywa i za pomocą dotyku rozpoznają je.
3. Zabawa badawcza- warzywa umieszczone są na talerzyku i pokrojone w kostkę( marchew i ogórek). Dzieci z zawiązanymi oczami częstują się i nazywają warzywo, które spróbowały.
4. Zabawa rytmiczno ruchowa „ Tańczące warzywa”. Dzieci z przypiętymi emblematami przedstawiającymi znane im warzywa maszerują po sali w różnych kierunkach. W momencie kiedy słyszą znaną piosenkę „Urodziny marchewki” szybko dobierają się parami zgodnie z emblematami ( marchewka-marchewka, cebula-cebula itd.) , tańczą w kółeczkach.
5. Recytacja przez nauczycielkę wiersza J. Papuzińskiej „Sałatka”.
Już się jesień rozminęła z latem
Przyszła pora na kolacje pstrokate
Synowie i córki!
Siekajcie ogórki
selery i pory,
marchew, pomidory
w drobniusieńką kratkę
Zrobimy sałatkę.
Rozmowa na temat wiersza, wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów: pstrokate, drobniusieńka, rozminąć się. Uświadomienie dzieciom, dlaczego warzywa są potrzebne w codziennym jadłospisie, dlaczego zapobiegają chorobom.
6. Dzieci dokładnie myją ręce. W miseczkach znajdują się warzywa. Pod kontrolą nauczycielki wrzucają je do miski jednocześnie rozpoznając i nazywając. Po uporządkowaniu miejsc pracy otrzymują na talerzykach sałatkę i ją degustują.